15 Mayıs 2015

Arkadaşlar üzgünüm ama kemençenin notası var ...

Arkadaşlar üzgünüm ama kemençenin notası var. Hem de bayaa bi var. Öyle böyle değil ana notalar ve ara notalar şöyle dursun en ufak komalar bile var. İlk bakışta pek bişey görünmüyo ama elinize alıp çalınca acı gerçekle yüzleşiyorsunuz. Hatta çalmasanız, gacır gucur ses çıkartsanız da var. Nota ile eğitim vermemden dolayı beni eleştiren kesimlere bu acı haberi vermemek için baya bi sebat ettim ama, kemençenin perdesiz olması malesef tüm notaların özgürce kullanılmasına yol açıyor. Yani oktav olarak olmasa da, ara notalar bakımından bir gitar ve bir piyanodan daha fazlası var. İsteyen yine inanmayabilir. Ama en azından ikna edici, tebessüm ettiren ve kırıcı olmayan bir yazı okuyorsunuz, devam ediniz. Öncelikle 2015 senesinde notanın bir enstrumandaki varlığını ıspat etmek münasebetiyle bir yazı kaleme almanın heyecanı içerisindeyim. Notaya, kısaca seslerin yazı dilindeki karşılığı diyelim. Konuşmak gibi düşünün, okuma yazma bilmeyen bir kişinin sarfettiği her harfin yazıya dökülebilmesi mefhumu. Böylelikle nota bilmeyen bir kemençecinin icrasının da portrede belli bir nota dizilimine karşılık geldiğini kesin bir dille ifade etmek isterim. Burda sinirlenmeye gerek yok. Bunu haşa ben çıkarmadım. Yani notayı ben icat etmiş olsam yıllardır düğünlerde kemençe mi çalardım ? Güngörende apartman katında mı otururdum ey gidi.... Neyse daha somut örnekler verecek olursak, kemençeyi neden akort ederiz? Veya neden rastgele basıp yay sürünce istediğimiz melodi çıkmaz? İşte bunlar hep nota. Bilseniz de bilmeseniz de bu gerçekle yüzleşmek zorundasınız. Yerçekimi kanunundan habersiz olanların da elmaları sapı kopunca düşer. Yine bana inanmıyorsanız telefonunuza bir tuner indirip, kemençede rastgele bir tele dokunun. Tuner size A-G arası harf ve sembollerle enstrumanınızda notalar olduğu bilgisini verecektir. Veya notasız çaldığını düşündüğünüz bir üstadın kaydını açıp telefonunuzdaki tuneri yaklaştırın. Kaçınılmaz son ve yine o hain notalar... Hatta tunere kemençenin notası yok diye bağırın... Ben bağırdım fa# didi. Yani sadece kemençenin değil. Her sesin notada bir karşılığı mevcut. Enstrumanımızı diğer enstrumanlardan üstün tutmak veya bağımsızlaştırmak için genel geçer kaideleri reddetmek yerine, layıkıyla icra edip yeni eserler ortaya koymak bence daha mantıklı. Bir diğer sorun olan kemençenin hangi ırka ait olduğu tartışmasına da şöyle kötü bir espriyle değineyim, Türk'lerdeki kemençe Türk'lerin, Rum'lardaki kemençe Rum'ların, benim evimdekiler benimdir. Herkes kimsenin kemençesine karışamaz...