4 Temmuz 2014

Memleketimi sorduklarında artık cidden ...

Memleketimi sorduklarında artık cidden tedirgin oluyorum arkadaş. Normal adam sorar Trabzon dersin, o da askerliği orda yapmadıysa, kızı KTÜ'de okumadıysa ve bacanağı burdan tırla geçmediyse "hmm güzel" der geçer. Olması gereken de bu, adam gibi şurda muhabbet ederken Karadenizli olduğumu farkettiğin anda "uyy uşağum" moduna geçmekten ne anlıyosun acaba, benle konuşmak için pin kodu girmek zorundamısın, kırk haramilerin kapısı mıyım lan ben? Biz bi Egeli görünce "napirsin gurban" diyomuyuz? E şimdi diyceksin "onlar öyle konuşmuyo ki", ha ben de tam bunu diyorum işte, biz de böyle konuşmuyoruz ki... Memleketimle ilgili bi yapımı izlerken tamam, Karadenizliyi canlandıran oyuncudan pek çok şey bekliyoruz ama bunun dışında kimseden şiveli konuşmasını beklemiyoruz. Türkçe konuştuğun sürece pekâlâ anlaşabiliriz. Hayır bi de bizle aynı şiveyi konuşsan ne olacak. Ben doğduğumdan beri aynı şiveyi konuştuğum yüzlerce kişiyle hiç anlaşamıyorum valla. Olacaksan çocukla çocuk ol, lazla laz olmak zorundamısın? Gerçi biz laz diiliz onu da ayrı anlatırım, sen şimdi hepimizi laz sandığın için öyle dedim. Yalnız biz burda mutlu mutlu yaşarken bizi nasıl tanıtmışlar görüyomusun? İlgi ekimiz -da' yı ağızlarına sakız edip, haçan'ı sıfat yapmışlar resmen. Tabi televizyonların burda payı büyük, Karadeniz dizilerinde öyle bir şive kullanılıyo ki, insan içerleniyo olm. "ulan elin İsveçlisi gelmiş cennet gibi yerlerimizde dizi çekiyo be" dedim geçen gün. Ha "İsveçliler öyle konuşmuyo" diyeceksin dii mi, e ben de onu diyorum biz de öyle konuşmuyoruz. Dünyanın en yapmacık şivesini niye bize iteliyonuz. Yeteneği geçtim kulağınız da mı duymuyo. "Ben senu sevdiğumi" nedir olm. Senu ne la ? Biri de gelmiş dizideki oyuncuyu taklit ederek benle konuşuyo. Olm beni taklit et git dizideki oyuncuyla konuş. İnsan taklidi taklit edermi lan. Daha da kötüsü, insanların şive taklidinin altında yatan sebeplerden birisi de "bak biliyorum, siz böyle konuşuyosunuz"culuktur. Bunu bi de mesaj metni olarak yazdıklarında iyice çıldırıyorum lan. İyi niyetle yapıldığından şüphem yok ama asıl tehlike nedir biliyormusun? Aslen Karadenizli olan gurbetteki gençlerin şivesi de dizilerdeki gibi olmaya başladı olm. Kültürümüz medyanın insafına emanet.
"Aca tehligenun farkinamisunuz ?"